„Wukadka” liderem punktualności w kolejowych przewozach pasażerskich w IV kwartale 2018 roku oraz w całym 2018 roku
Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. informuje, że według danych opublikowanych przez Urząd Transportu Kolejowego, w IV kwartale 2018 r. była najpunktualniejszym przewoźnikiem pasażerskim w kraju, uzyskując bardzo wysoki wskaźnik punktualności na poziomie 99,29%. Na drugim miejscu uplasowała się spółka UBB GMBH z wynikiem 98,01%, zaś na trzecim miejscu – spółka PKP SKM w Trójmieście z wynikiem 97,46% (źródło: UTK - zobacz dane opublikowane przez Urząd Transportu Kolejowego). Szczegółowe dane zawarto w Tabeli nr 1.
Tabela 1: Punktualność przewozów pasażerskich w IV kwartale 2018 r.
Nazwa przewoźnika |
IV kwartał |
|
1. |
Warszawska Kolej Dojazdowa |
99,29% |
2. |
UBB GMBH |
98,01% |
3. |
PKP SKM w Trójmieście |
97,46% |
4. |
Łódzka Kolej Aglomeracyjna |
94,04% |
5. |
Arriva RP |
93,82% |
6. |
Szybka Kolej Miejska w Warszawie |
89,57% |
7. |
Koleje Wielkopolskie |
89,24% |
8. |
Przewozy Regionalne |
88,59% |
9. |
Koleje Śląskie |
88,04% |
10. |
Koleje Mazowieckie |
87,38% |
11. |
Koleje Dolnośląskie |
84,41% |
12. |
Koleje Małopolskie |
81,29% |
13. |
SKPL Cargo |
78,20% |
14. |
PKP Intercity |
72,53% |
15. |
LEO Express |
69,23% |
OGÓŁEM |
88,48% |
Źródło: www.utk.gov.pl
Zobacz graficzne odwzorowanie punktualności przewozów pasażerskich w IV kwartale 2018 r.:
Rozpatrując uśredniony poziom wskaźnika punktualności w skali całego 2018 r. na podstawie danych dla poszczególnych kwartałów, Warszawska Kolej Dojazdowa również okazała się przewoźnikiem najpunktualniejszym w kraju, osiągając poziom 99,46%. Szczegółowe dane w tym zakresie zawarto w Tabeli nr 2.
Tabela 2: Punktualność przewozów pasażerskich w 2018 r.
Nazwa przewoźnika I kwartał II kwartał III kwartał IV kwartał 2018 rok 1. Warszawska Kolej Dojazdowa 99,65% 99,41% 99,48% 99,29% 99,46% 2. PKP SKM w Trójmieście 98,26% 98,18% 97,98% 97,46% 97,97% 3. UBB GMBH 98,71% 97,63% 95,99% 98,01% 97,59% 4. Łódzka Kolej Aglomeracyjna 96,79% 95,19% 95,19% 94,04% 95,30% 5. Arriva RP 93,95% 93,40% 91,90% 93,82% 93,27% 6. Szybka Kolej Miejska w Warszawie 94,64% 90,80% 89,62% 89,57% 91,16% 7. Koleje Śląskie 90,76% 88,27% 88,57% 88,04% 88,91% 8. Przewozy Regionalne 89,76% 88,75% 87,31% 88,59% 88,60% 9. Koleje Mazowieckie 91,45% 87,69% 86,71% 87,38% 88,31% 10. Koleje Wielkopolskie 89,02% 86,56% 86,75% 89,24% 87,89% 11. Koleje Dolnośląskie 87,77% 80,94% 85,23% 84,41% 84,59% 12. SKPL Cargo 94,68% 87,53% 77,07% 78,20% 84,37% 13. Koleje Małopolskie 73,44% 84,04% 78,75% 81,29% 79,38% 14. LEO Express - - 79,07% 69,23% 74,15% 15. PKP Intercity 74,52% 68,20% 66,68% 72,53% 70,48% OGÓŁEM 90,14% 88,21% 87,42% 88,48% 88,56%
Źródło: opracowanie WKD na podstawie: www.utk.gov.pl
Zobacz graficzne odwzorowanie punktualności przewozów pasażerskich za 12 miesięcy 2018 r.:
Osiągnięty w ciągu IV kwartału 2018 r., jak również w ciągu całego 2018 r. bardzo wysoki wskaźnik punktualności pociągów w ramach realizowanych usług przewozowych w porównaniu z innymi operatorami, Spółka mogła osiągnąć dzięki następującym uwarunkowaniom:
- Połączenie funkcji przewoźnika i zarządcy infrastruktury kolejowej, skracające ścieżkę decyzyjną oraz umożliwiające szybką reakcję i podjęcie działań interwencyjnych w przypadku zaistnienia zdarzeń awaryjnych i losowych – zarówno po stronie użytkowanego taboru, jak i eksploatowanej infrastruktury kolejowej.
- Niska usterkowość eksploatowanego taboru kolejowego oraz elementów infrastruktury kolejowej, za czym stoi posiadanie własnych zapleczy utrzymaniowych, z odpowiednio wykwalifikowanym personelem oraz przy ograniczonym do minimum zlecaniu usług do realizacji przez podmioty zewnętrzne.
- Bardzo wysoka efektywność procesu zarządzania poszczególnymi elementami infrastruktury kolejowej, przy wykorzystaniu optymalnych zasobów materiałowych i kadrowych, na którą składają się:
- droga kolejowa i obiekty inżynieryjne;
- urządzenia zasilania elektroenergetycznego;
- sieć trakcyjna;
- urządzenia sterowania ruchem kolejowym;
- urządzenia zabezpieczenia przejazdów kolejowych;
- urządzenia telekomunikacji i systemów transmisji danych.
- Oferta przewozowa WKD skonstruowana na bazie cyklicznego rozkładu jazdy, charakteryzującego się wyprawianiem pociągów w poszczególnych relacjach w równych taktach oraz powtarzalnych przedziałach czasowych po upływie każdej godziny, co pozwala na zapewnienie niezbędnych rezerw oraz niską podatność na zakłócenia i opóźnienia.