Charakterystyka linii
Sieć linii Warszawskiej Kolei Dojazdowej jest zlokalizowana w południowo-zachodnim paśmie osadniczym aglomeracji warszawskiej. Przebiega przez obszar trzech powiatów: m.st. Warszawy, pruszkowskiego i grodziskiego, w tym 2 dzielnic m.st. Warszawy oraz 6 gmin: Warszawa Ochota, Warszawa Włochy, Michałowice, Pruszków, Brwinów, Podkowa Leśna, Milanówek i Grodzisk Mazowiecki.
W skład linii zarządzanych przez Warszawską Kolej Dojazdową wchodzą trzy linie kolejowe:
- Linia nr 47: Warszawa Śródmieście WKD – Grodzisk Mazowiecki Radońska. Linia składa się z dwutorowego odcinka Warszawa Śródmieście WKD – Podkowa Leśna Główna o długości 25,070 km i jednotorowego odcinka Podkowa Leśna Główna – Grodzisk Mazowiecki Radońska o długości 7,544 km. Długość całkowita linii nr 47 wynosi 32,614 km.
- Linia nr 48: Podkowa Leśna Główna – Milanówek Grudów. Linia składa się odcinka jednotorowego o długości 2,896 km.
- Linia nr 512: Pruszków – Komorów. Linia stanowi jednotorową łącznicę technologiczną linii WKD z siecią kolejową zarządzaną przez PKP PLK S.A. Całkowita długość linii wynosi 3,165 km.
Linie Warszawskiej Kolei Dojazdowej są całkowicie wyodrębnione od ogólnopolskiej sieci kolejowej. Jedyne połączenie z tą siecią zapewnia linia kolejowa nr 512.
Minimalne promienie na łukach wynoszą:
- 298 [m] na linii nr 47 (Warszawa Śródmieście WKD – Grodzisk Maz. Radońska)
- 197 [m] na linii nr 48 (Podkowa Leśna Główna – Milanówek Grudów)
- 175 [m] na linii nr 512 (Komorów – Pruszków)
- 22 [m] na terenie zakładu eksploatacji w Grodzisku Mazowieckim
Wzdłuż linii WKD zlokalizowanych jest:
- 28 stacji i przystanków osobowych (w tym 4 stacje) wyposażonych w perony o nawierzchni z kostki brukowej, płyt betonowych oraz nawierzchni asfaltowej, wiaty, oświetlenie i częściowo nagłośnienie oraz system monitoringu. Średnia odległość pomiędzy przystankami na trasie wynosi 1250 m.
- 45 przejazdów kolejowych w tym 4 kategorii B (wyposażonych w półrogatki i sygnalizatory ostrzegawcze), 4 kategorii C (wyposażonych w sygnalizatory ostrzegawcze), 29 kategorii D (wyposażonych jedynie w oznakowanie pionowe), 5 kategorii E (wyposażonych jedynie w oznakowanie pionowe), 3 kategorii F (wyposażonych jedynie w oznakowanie pionowe).
- 4 stacje techniczne umożliwiające manewry i zmianę kierunku jazdy taboru: Warszawa Śródmieście WKD, Komorów, Podkowa Leśna Główna, Grodzisk Mazowiecki Radońska.
Tory na liniach WKD wykonane są w 80% z szyn bezstykowych typu S49 ułożonych na podkładach strunobetonowych typu PS83 z przymocowaniem sprężystym typu SB (infrastruktura torowa w przeważającej części zmodernizowana w ramach wykonanej kompleksowej naprawy w latach 2015-2016 na szlaku Warszawa Śródmieście WKD – Komorów: tory nr 1 i 2, Komorów - Podkowa Leśna Główna: tor nr 1, Podkowa Leśna Główna - Milanówek Grudów: tor nr 1M).
Warszawska Kolej Dojazdowa posiada dwa wyspecjalizowane zaplecza utrzymania zarządzanym majątkiem:
- Zaplecze przeglądowo-techniczne utrzymania taboru kolejowego – zlokalizowane na terenie, na którym mieści się siedziba Spółki w Grodzisku Mazowieckim, przy ul. Batorego 23, w sąsiedztwie końcowej stacji Grodzisk Mazowiecki Radońska. Zaplecze to umożliwia wykonywanie we własnym zakresie przeglądów okresowych (poziomy utrzymania P1, P2 i P3) oraz napraw rewizyjnych (poziom utrzymania P4) eksploatowanego taboru kolejowego, realizację napraw awaryjnych i powypadkowych w sposób gwarantujący zapewnienie odpowiedniej sprawności i bezpieczeństwa zgodnie z wymaganiami obowiązujących Dokumentacji Systemu Utrzymania (DSU) oraz przepisów kolejowych.
- Zaplecze techniczne utrzymania infrastruktury kolejowej – zlokalizowane w sąsiedztwie stacji Komorów (gmina Michałowice). Zaplecze to umożliwia wykonywanie wszystkich obowiązków związanych z realizacją funkcji zarządcy infrastruktury kolejowej, w tym m.in.: z zakresu utrzymania nawierzchni i drogi kolejowej, sieci trakcyjnej i zasilania elektroenergetycznego, urządzeń sterowania ruchem kolejowym, wewnętrznej sieci telekomunikacyjnej.
Sieć linii WKD poza linią nr 512 Pruszków – Komorów jest całkowicie zelektryfikowana. Spośród 38,9 km zelektryfikowanych jest 35,3 km linii (91 %), przy czym linie użytkowane dla celów regularnego ruchu pasażerskiego zelektryfikowane są w 100%.
Na linii zainstalowana jest sieć trakcyjna łańcuchowa różnych typów z przewodami miedzianymi o przekrojach 170, 195, 220, 270, 295, 320 i 340 mm2.
Aktualnie sieć trakcyjna jest zasilana prądem stałym o napięciu 3000V z trzech podstacji trakcyjnych oraz jednej kabiny sekcyjnej rozmieszczonych wzdłuż linii w następującej kolejności (licząc od Warszawy):
- Warszawa Zachodnia
- Pruszków
- Podkowa Leśna Zachodnia (kabina sekcyjna)
- Grodzisk (Radońska)
Odległość pomiędzy podstacjami trakcyjnymi dla układu zasilania napięciem 3000V wynosi ok. 15 km.
Podstacja trakcyjna „Warszawa Zachodnia” jest własnością spółki PKP Energetyka S.A. – Zakład Mazowiecki. Właścicielem pozostałych obiektów jest Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o.
Prąd o napięciu o wartości 3000V zasila sieć trakcyjną linii WKD od dnia 28.05.2016. Do dnia 27.05.2016 włącznie sieć trakcyjna była zasilana prądem stałym o wartości 600V z 7 podstacji trakcyjnych i jednej kabiny sekcyjnej.
System sterowania na linii WKD jest następujący:
- samoczynna blokada liniowa dwustawna typu E (wyświetlane dwa rodzaje sygnałów) – na odcinku Warszawa Śródmieście WKD – Podkowa Leśna Główna (odcinek dwutorowy)
- półsamoczynna blokada dwukierunkowa – na odcinku Podkowa Leśna Główna – Grodzisk Maz. Radońska (odcinek jednotorowy)
- przeciwwtórność liniowa – na odcinku Podkowa Leśna Główna – Milanówek Grudów (odcinek jednotorowy)
Na linii funkcjonuje zdalne centrum sterowania w Komorowie oraz 4 lokalne centra sterowania przystosowane do sterowania ręcznego (na wszystkich stacjach).
Wszystkie 23 napędy zwrotnicowe na linii posiadają sterowanie elektryczne z automatycznym ogrzewaniem.
Średnie czasy przejazdu dla odcinków pomiędzy poszczególnymi przystankami i stacjami na liniach WKD przedstawiono w poniższej tabeli.
Tabela: Średnie czasy przejazdu dla podstawowych połączeń kolejowych na liniach WKD pomiędzy stacjami, na których odbywa się zmiana kierunku ruchu pociągów
Lp. | Połączenie według tabeli rozkładu jazdy pociągów | Średni czas przejazdu [min] | Odległość [km] | Średnia prędkość komunikacyjna [km/h] |
---|---|---|---|---|
1. | WARSZAWA ŚRÓDMIEŚCIE WKD – GRODZISK MAZ. RADOŃSKA | 55 | 33 | 36,0 |
2. | WARSZAWA ŚRÓDMIEŚCIE WKD – MILANÓWEK GRUDÓW | 48 | 28 | 35,0 |
3. | WARSZAWA ŚRÓDMIEŚCIE WKD – PODKOWA LEŚNA GŁÓWNA | 41 | 25 | 36,6 |
4. | WARSZAWA ŚRÓDMIEŚCIE WKD - KOMORÓW (obecnie nie obowiązuje) | 29 | 18 | 37,2 |
5. | GRODZISK MAZ. RADOŃSKA – WARSZAWA ŚRÓDMIEŚCIE WKD | 55 | 33 | 36,0 |
6. | MILANÓWEK GRUDÓW – WARSZAWA ŚRÓDMIEŚCIE WKD | 48 | 28 | 35,0 |
7. | PODKOWA LEŚNA GŁÓWNA – WARSZAWA ŚRÓDMIEŚCIE WKD | 41 | 25 | 36,6 |
8. | KOMORÓW – WARSZAWA ŚRÓDMIEŚCIE WKD (obecnie nie obowiązuje) | 29 | 18 | 37,2 |