Zaproszenie do ankiety

Aktualne zasady i ograniczenia związane z koronawirusem (aktualizacja od 26 czerwca) - szczegóły w AKTUALNOŚCIACH.

WKD nagrodzona przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego

Z radością informujemy, że Warszawska Kolej Dojazdowa w dniu 3 października br. otrzymała nagrodę Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego podczas jubileuszowej Gali z okazji 15-lecia funkcjonowania UTK połączonej z finałem konkursu „Kultura bezpieczeństwa w transporcie kolejowym”. Przyznana spółce nagroda w jednej z kluczowych kategorii jest wyrazem dostrzeżenia i uznania przez ekspertów oraz podmioty decyzyjne w branży kolejowej, szerokiego i kompleksowego zakresu działań podejmowanych przez WKD na rzecz wzrostu poziomu bezpieczeństwa na zarządzanej linii oraz w jej najbliższym otoczeniu. Przyznaną spółce nagrodę odebrał Prezes Zarządu WKD, Michał Panfil.

Uroczysta Gala jubileuszu 15-lecia Urzędu Transportu Kolejowego została zorganizowana w Auli Głównej Politechniki Warszawskiej. Połączona została z III Konferencją Kultury Bezpieczeństwa, będącą zwieńczeniem tegorocznej, III edycji konkursu „Kultura bezpieczeństwa w transporcie kolejowym”. Całość przedsięwzięcia stanowi kontynuację działań prowadzonych przez UTK od kilku lat związanych z promowaniem kultury bezpieczeństwa w tej gałęzi transportu. Podczas jubileuszowej Gali zaplanowano uroczyste wręczenie nagród i wyróżnień dla wyłonionych laureatów tegorocznej edycji konkursu. Ponadto w trakcie Konferencji Kultury Bezpieczeństwa współorganizowanej przez Urząd Transportu Kolejowego oraz Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej odbyła się debata na temat tego, jak za następne 15 lat może wyglądać rola Prezesa UTK. Patronat nad całym wydarzeniem objął Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.

W tegorocznej edycji konkursu kultury bezpieczeństwa udział wzięło ponad 30 przedsiębiorstw i instytucji związanych z transportem kolejowym. Uczestnicy mogli rywalizować w pięciu kategoriach: rozwiązanie techniczne, rozwiązanie systemowe, czynnik ludzki – edukacja, pasażer z niepełnosprawnością oraz praca dyplomowa. Każdy z uczestników mógł przedłożyć tylko jedno zgłoszenie. Warszawska Kolej Dojazdowa
sp. z o.o. zgłosiła do konkursu projekt w kategorii „rozwiązanie techniczne” obejmujący zrealizowane i wdrożone do użytkowania przedsięwzięcie inwestycyjne związane z zabudową urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej (samoczynnego systemu ostrzegania) w obrębie przejazdów kolejowych linii WKD. Projekt został zrealizowany przy udziale współfinansowania ze środków Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.

Nadesłane projekty oceniała Kapituła konkursu, której przewodniczył dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. W składzie Kapituły znaleźli się specjaliści z dziedziny transportu kolejowego: prof. dr hab. inż. Marianna Jacyna – Dziekan Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej, prof. dr hab. inż. Franciszek Tomaszewski – Dziekan Wydziału Maszyn Roboczych i Transportu Politechniki Poznańskiej, dr hab. inż. Krzysztof Żółtowski – Kierownik Katedry Transportu Szynowego i Mostów Politechniki Gdańskiej, dr hab. inż. Piotr Folęga – Dziekan Wydziału Transportu Politechniki Śląskiej oraz dr hab. inż. Maciej Szkoda – Dyrektor Instytutu Pojazdów Szynowych Politechniki Krakowskiej.

Zgodnie z regulaminem konkursu Kapituła dokonała szczegółowej analizy nadesłanych zgłoszeń i wskazała jako zwycięskie te, które w największym stopniu spełniły określone kryteria, takie jak: innowacyjność, korzyści dla bezpieczeństwa transportu kolejowego oraz pozytywny wpływ na rozpowszechnianie zasad kultury bezpieczeństwa w transporcie kolejowym. Kategoria „rozwiązanie techniczne”, w której swój projekt zgłosiła Warszawska Kolej Dojazdowa w szczególności stanowiła, aby proponowane rozwiązanie zapewniało podniesienie poziomu bezpieczeństwa oraz umożliwiało wyeliminowanie lub ograniczanie źródeł zagrożeń.

Spośród zgłoszonych przeszło 30 projektów, pomysłów i zrealizowanych przedsięwzięć, które pomagają tworzyć bezpieczną kolej, Kapituła konkursu po przeprowadzeniu wnikliwej oceny w tegorocznej, III edycji, przyznała 2 nagrody oraz 10 wyróżnień. Nagrody zostały przyznane jedynie w kategoriach: „rozwiązanie techniczne” oraz „czynnik ludzki – edukacja”. Z wielką przyjemnością oraz zaskoczeniem przyjęliśmy informację, że nagroda w kategorii „rozwiązanie techniczne” trafiła do spółki Warszawska Kolej Dojazdowa, która wdrożyła kompleksowy program zabudowy urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej (samoczynnego systemu ostrzegania) w obrębie przejazdów kategorii „D”.

Bezpieczeństwo stanowi jeden z zasadniczych fundamentów, na których opiera się transport kolejowy. Wdrażanie projektów oraz inicjatyw mających na celu eliminowanie potencjalnych zagrożeń oraz czynników ryzyka w tym sektorze z roku na rok przynosi wymierne korzyści – powiedział Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego tuż przed rozpoczęciem ceremonii wręczenia nagród i wyróżnień. – Prezentowane w ramach Konkursu kultury bezpieczeństwa w transporcie kolejowym pomysły i rozwiązania powinny stanowić wyraźny impuls do działania dla branży kolejowej, a w konsekwencji prowadzić do stałego podnoszenia poziomu bezpieczeństwa – podsumował Prezes UTK.

Podstawowymi elementami nagrodzonego rozwiązania technicznego, wchodzącymi w skład stworzonego pzez WKD systemu ostrzegania są tablice informacyjne, które w czasie obejmującym zbliżanie się pociągu do przejazdu kolejowego wyświetlają komunikat „UWAGA! POCIĄG”. W celu zwiększenia skuteczności ostrzegania uczestników ruchu drogowego oraz pieszego zamontowano również sygnalizatory z pulsującym światłem o barwie żółtej, uzupełniające informację o nadjeżdżającym pociągu. Wszystkie elementy zaprojektowanego i wdrożonego rozwiązania technicznego składają się na nowoczesny, a zarazem nowatorski system bezpieczeństwa na obiektach przejazdowych, który spełnia wszystkie wymagania dla urządzeń ruchu kolejowego w poszczególnych branżach, m.in.: sterowania ruchem kolejowym, teletechnicznej, torowo-drogowej czy energetycznej.

Odbierając przyznaną dla WKD nagrodę chciałbym serdecznie podziękować wszystkim, którzy dostrzegli oraz docenili całokształt działań podejmowanych przez WKD, obejmujących wszelkie aspekty w ramach prowadzonej działalności, w tym szczególnie nakierowanych na rzecz rozwoju kultury bezpieczeństwa transportu kolejowego – powiedział Prezes Zarządu WKD, Michał Panfil. – Otrzymana nagroda stanowi dla nas wielki powód do dumy, ale i pokory w kontekście dalszej ciężkiej pracy w służbie Kolei. Chciłabym również bardzo podziękować Samorządowi Województwa Mazowieckiego, właścicielowi większości udziałów spółki WKD, bez wsparcia którego nie udałoby się osiągnąć tak dobrych rezultatów – uzupełnił Prezes WKD.

Szczególnego podkreślenia wymaga fakt, iż w ramach przyznanej spółce WKD nagrody Przewodniczący Kapituły konkursu wyraził podziękowanie za osobiste i instytucjonalne zaangażowanie w program rozwoju kultury bezpieczeństwa w transporcie kolejowym, do którego Warszawska Kolej Dojazdowa zobowiązała się poprzez sygnowanie „Deklaracji w sprawie rozwoju kultury bezpieczeństwa w transporcie kolejowym”, znajdujące odzwierciedlenie m.in. w podejmowanych na bieżąco działaniach odznaczających się wysoka świadomością kultury bezpieczeństwa oraz udziale w przedmiotowym Konkursie.

Przyznane przez Kapitułę wyróżnienia w konkursie trafiły w pozostałych kategoriach do jednostek naukowych, przedsiębiorstw oraz podmiotów prywatnych. Ponadto poza projektami, pomysłami i działaniami wyróżnione zostały także konkretne osoby, które swoimi działaniami pokazały i udowodniły, co oznacza pojęcie bezpieczeństwa na kolei i dały przykład jak należy zachowywać się w trudnych i niebezpiecznych sytuacjach.

W trakcie Gali jubileuszu 15-lecia Urzędu Transportu Kolejowego odbyła się również debata pn. „Rola Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego na rynku kolejowym. Jak powinna wyglądać za 15 lat.” Udział w dyskusji wzięli m.in. Andrzej Bittel – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Krzysztof Mamiński – Prezes PKP S.A., Prof. dr hab. inż. Marianna Jacyna – Dziekan Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej, Jakub Majewski – Prezes Fundacji Pro Kolej oraz dr inż. Ignacy Góra – Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Debatę poprowadził Adrian Furgalski, Przewodniczący Zarządu Railway Business Forum.

Wdrożone przez Warszawską Kolej Dojazdową i nagrodzone przez Kapitułę Konkursu rozwiązanie techniczne w sposób kompleksowy poprawiło bezpieczeństwo w obrębie skrzyżowań drogowo-kolejowych zlokalizowanych na linii WKD. Zabudowa urządzeń odbyła się w oparciu o najnowsze rozwiązania technologiczne i standardy utrzymania bezpieczeństwa zawarte w aktach prawa powszechnego i branżowego, w tym technicznej specyfikacji interoperacyjności w aspekcie bezpieczeństwa na przejeździe i bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego.

Wśród nowych rozwiązań zastosowanych na przejazdach wyposażonych w urządzenia sygnalizacji, poza uczestnikami ruchu kołowego, szczególne miejsce zajęła dbałość o zabezpieczenie pieszych zarówno w obrębie samego przejazdu, jak i dojścia do peronu, takich jak: oddzielne pasy ruchu dla pieszych o standardach zawartych w TSI, zabezpieczenie separatorami od ruchu samochodowego, oddzielne rogatki dla pieszych, oddzielne sygnalizatory dla pieszych, jak również wykonanie ciągów komunikacyjnych kierujących potoki podróżnych w sposób uniemożliwiający pasażerom nieuprawnione przebywanie na przejeździe w czasie przejazdu pociągu.

W ramach wdrożonego rozwiązania zidentyfikowano następujące korzyści i rezultaty:

  1. Podwyższenie bezpieczeństwa pieszych (rozgraniczenie ruchu).
  2. Uświadomienie kierowców o zagrożeniu (przekazanie informacji o zbliżającym się pociągu).
  3. Większa ostrożność kierowców (monitorowanie przejazdu).
  4. Zwiększenie płynności ruchu samochodów (zapobieganie powstawaniu zatorów przed przejazdem).
  5. Urządzenia samoczynnego systemu ostrzegania zintegrowane z centrum sterowania.
  6. Ograniczenie liczby zdarzeń i sytuacji niebezpiecznych w obrębie przejazdu kolejowego.

Zabezpieczenia zastosowane na przejazdach kolejowych WKD w sposób innowacyjny pozwalają odnieść się do zagadnienia znaczącej poprawy bezpieczeństwa. Sygnalizatory i dodatkowe tablice tekstowe o zmiennej treści umożliwiają poinformowanie wszystkich uczestników ruchu kołowego i pieszego z odpowiednim wyprzedzeniem o nadjeżdżającym pociągu. Tego typu rozwiązanie zostało zastosowane po raz pierwszy wśród krajowych zarządców infrastruktury kolejowej. Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. realizując od wielu lat konsekwentną politykę w zakresie rozwoju kultury bezpieczeństwa w ramach oferowanych usług, dzięki wdrożonemu przedsięwzięciu w szerszym kontekście wpływa na kształtowanie świadomości lokalnej społeczności dotyczącej prowadzonej sukcesywnie kompleksowej modernizacji systemu komunikacji transportu szynowego, stanowiącej jeden z kluczowych elementów Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego.

Więcej informacji na temat jubileuszowej Gali UTK oraz konkursu „Kultura bezpieczeństwa w transporcie kolejowym”:

>> Nagrody dla tworzących bezpieczną kolej

>> Jubileuszowa Gala UTK

Zobacz galerię zdjęć: