Zaproszenie do ankiety

Aktualne zasady i ograniczenia związane z koronawirusem (aktualizacja od 26 czerwca) - szczegóły w AKTUALNOŚCIACH.

NOWY ROZKŁAD JAZDY POCIĄGÓW WKD WAŻNY OD 11.12.2016 (wyjaśnienia i komentarz)

KOMUNIKAT W SPRAWIE ROZKŁADU JAZDY POCIĄGÓW WKD OD 11.12.2016

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. informuje, że od dnia 11.12.2016 (niedziela) będzie obowiązywał nowy rozkład jazdy pociągów. W odniesieniu do rozkładu ważnego od dnia 13.12.2015 wprowadzone zostają następujące modyfikacje:

ZAŁOŻENIA PODSTAWOWE

1) Uruchomienie 31 dodatkowych pociągów kursujących w dni powszednie.

2) Uruchomienie 32 dodatkowych pociągów kursujących w soboty, niedziele i święta.

3) Skrócenie czasu przejazdu w relacji Warszawa Śródmieście WKD – Grodzisk Mazowiecki Radońska o 2 min., tj. do 55 minut.

4) Skrócenie czasu przejazdu w relacji Warszawa Śródmieście WKD – Milanówek Grudów od 2 do 4 min., tj. do 48 minut.

DZIEŃ POWSZEDNI

1) Wprowadzenie w dni powszednie podstawowej częstotliwości kursowania co 10 min. w godzinach szczytu oraz co 15 min. poza szczytem na relacji pomiędzy stacją Podkowa Leśna Główna i stacją Warszawa Śródmieście WKD. Równocześnie wszystkie kursy w relacji do/z Komorowa ulegają wydłużeniu do Podkowy Leśnej Głównej.

2) Dla stacji Warszawa Śródmieście WKD podstawowe odjazdy w kluczowych kierunkach docelowych pozostaną bez zmian tj.,

a) 20 minut po każdej pełnej godzinie do stacji Grodzisk Mazowiecki Radońska,

b) 50 minut po każdej pełnej godzinie do przystanku osobowego Milanówek Grudów.

SOBOTA, NIEDZIELA I ŚWIĘTO

Wprowadzenie w soboty, niedziele i święta podstawowej częstotliwości kursowania co 20 min. na relacji pomiędzy stacją Podkowa Leśna Główna i stacją Warszawa Śródmieście WKD. Pociągi ze stacji Warszawa Śródmieście WKD będą wyprawiane

w stałym takcie co 20 minut w następującym układzie:

a) 20 minut po każdej pełnej godzinie do stacji Grodzisk Mazowiecki Radońska,

b) 40 minut po każdej pełnej godzinie do przystanku osobowego Milanówek Grudów,

c) 00 – każda pełna godzina – do stacji Podkowa Leśna Główna.

POZOSTAŁE INFORMACJE 

1) Uruchomienie dodatkowych pociągów spowoduje, iż przesunięciu ulegną odjazdy ze stacji Grodzisk Mazowiecki Radońska oraz z przystanku osobowego Milanówek Grudów (z uwagi na zróżnicowanie częstotliwości kursowania pociągów w dni powszednie oraz w soboty, niedziele i święta), tj. odpowiednio:

a) ze stacji „Grodzisk Mazowiecki Radońska”: 31 lub 41 minut po każdej pełnej godzinie (średnio 4 minuty wcześniej) w dni powszednie

w zależności od pory dnia (wyłączając kursy w godz. szczytu) oraz 31 minut po każdej pełnej godzinie w soboty, niedziely i święta

b) z przystanku osobowego „Milanówek Grudów”: 08 minut po każdej pełnej godzinie (średnio 2 minuty wcześniej) w dni powszednie oraz 58 minut po każdej pełnej godzinie (średnio 12 minut wcześniej) w soboty, niedziele i święta

Od dnia 11.12.2016 rozkład jazdy pociągów na wiatach i w gablotach peronowych linii WKD będzie prezentowany w formie tabeli indywidualnego rozkładu przystankowego (wyłącznie dla poszczególnych stacji i przystanków osobowych).


Pobierz rozkład jazdy ważny od dnia 11.12.2016 r. - dzień powszedni 

Pobierz rozkład jazdy ważny od dnia 11.12.2016 r. - sobota, niedziela i święto
 


WYJAŚNIENIA I KOMENTARZ DO NOWEGO ROZKŁADU JAZDY POCIĄGÓW:

  1. Nowy rozkład jazdy pociągów, obowiązujący od dnia 11.12.2016 obejmuje przyjęte założenia w zakresie systematycznego zwiększania oferty przewozowej, tj. uruchomienia dodatkowych połączeń i wzrostu pracy eksploatacyjnej taboru po zrealizowaniu przedsięwzięć inwestycyjnych w dziedzinie zakupu nowego taboru kolejowego oraz modernizacji zarządzanej infrastruktury.
  2. Konstrukcja rozkładu jazdy została przygotowana w sposób umożliwiający sukcesywne uruchamianie w kolejnych jego edycjach dodatkowych obiegów taboru (oraz związanych z tym dodatkowych połączeń) – w miarę podejmowania decyzji o dalszym wzroście planowanej pracy eksploatacyjnej, bez konieczności modyfikacji jego zasadniczej konstrukcji.
  3. Nowy rozkład jazdy zakłada istotną poprawę oferty przewozowej pomiędzy Podkową Leśną i Warszawą poprzez wprowadzenie w godzinach szczytu podstawowego taktu odjazdów co 10 minut (zamiast aktualnych 15 minut) oraz zracjonalizowanie oferty pomiędzy Komorowem i Warszawą poprzez wprowadzenie równoodstępowego taktu również co 10 minut (zamiast aktualnych nierównomiernych odjazdów co 7,5 minuty lub co 15 minut).
  4. Wprowadzenie równoodstępowego taktu na najbardziej obciążonych odcinkach linii WKD w ocenie przewoźnika powinno przełożyć się na bardziej równomierne lokowanie podróżnych do kolejnych pociągów na poszczególnych przystankach: zamiast występujących dotychczas nierównomiernych odstępów co 7,5 minuty lub co 15 minut zostaje wprowadzona jednolita częstotliwość co 10 minut (obejmująca wszystkie kursy w porannym szczycie przewozowym w kierunku Warszawy pomiędzy godz. 6:30 i 9:30).
  5. Wydłużenie wszystkich dotychczasowych kursów z Komorowa do Podkowy Leśnej umożliwi odstąpienie od przeprowadzania manewrów pociągów na stacji Komorów dla celów obsługi ruchu pasażerskiego i przeniesienie operacji z tym związanych wyłącznie na stację Podkowa Leśna Główna, która posiada znacznie korzystniejszy układ torowy. W obrębie stacji Komorów (obszar ograniczony m.in. rozjazdami umożliwiającymi zmianę toru i kierunku ruchu pociągów) znajduje się przejazd kolejowo-drogowy w ciągu ul. Brzozowej i Marii Dąbrowskiej. Tory odstawcze na stacji w Komorowie będą wykorzystywane wyłącznie dla celów lokowania składów rezerwowych lub uszkodzonych, skierowanych w trybie awaryjnym.
  6. Wprowadzenie podstawowego, równoodstępowego taktu kursowania pociągów co 10 minut z Podkowy Leśnej oznacza niestety konieczność wydłużonego postoju dla niektórych pociągów w relacjach pomiędzy Grodziskiem Mazowieckim i Warszawą na stacji Podkowa Leśna Główna – do 5 minut. Bezpośrednią przyczyną takiego stanu rzeczy jest ograniczona przepustowość jednotorowego szlaku Grodzisk Mazowiecki Radońska – Podkowa Leśna Główna, na którym czas przejazdu w jednym kierunku dla jednego pociągu wraz z zapewnieniem rezerwy na operacje srk w obrębie stacji wynosi 15 minut (daje to przepustowość wynoszącą 4 pociągi na godzinę niezależnie od kierunku ruchu). Pociąg wyprawiony na jednotorowy szlak pomiędzy ww. stacjami uniemożliwia wjazd na rzeczony szlak kolejnego kursu. Czas oczekiwania na możliwość wjazdu następnego pociągu zmierzającego w tym samym kierunku wynosi 15 minut, tj. tyle, ile poprzedni kurs potrzebuje na pokonanie całego jednotorowego szlaku.
  7. W ramach nowego rozkładu jazdy racjonalizacji uległy kursy pomiędzy Grodziskiem Mazowieckim i Warszawą, traktowane dotychczas w pewnym zakresie jako kursy zjazdowe na teren siedziby przewoźnika lub wyjazdowe z tego terenu (zarówno w porannym, jak i popołudniowym szczycie przewozowym).
  8. Zgłaszane przez podróżnych w ramach dotychczas otrzymywanej przez przewoźnika korespondencji postulaty w zakresie uruchomienia dodatkowych połączeń z Warszawy w godz. 20-22 wiążą się z koniecznością pewnego ograniczenia oferty do Grodziska Mazowieckiego w szczycie popołudniowym, szczególnie w przedziale czasowym w godz. 19-20, a także w odniesieniu do dotychczasowych pociągów wyruszających ze stacji Warszawa Śródmieście WKD ok. godz. 17:00 i 18:00. Spośród trzech wyruszających w dotychczasowym rozkładzie jazdy pociągów z Warszawy w kierunku Grodziska Mazowieckiego, wyprawianych w 15-minutowych odstępach, po których następowała przerwa 30-35 minut, po dojeździe do stacji w Grodzisku Mazowieckim tylko jeden pociąg może powrócić w kierunku Warszawy, natomiast pozostałe dwa pociągi z uwagi na ograniczoną przepustowość jednotorowego szlaku Grodzisk Mazowiecki Radońska – Podkowa Leśna Główna z racji braku możliwości przejazdu kierowane są w tory postojowe na terenie siedziby przewoźnika. W nowym rozkładzie jazdy w godz. 15-19 w ofercie przewozowej pozostają po dwa pociągi na godzinę w kierunku Grodziska Mazowieckiego, rozsunięte w ramach podstawowego taktu odjazdów w odstępach 20 i 40 minut.
  9. Rozszerzenie oferty przewozowej do Grodziska Mazowieckiego dla pociągów wyruszających z Warszawy w przedziale czasowym w godz. 19-20 i 20-21 poprzez uruchomienie dodatkowych kursów wzorem pory wcześniejszej, tj. np. o odpowiednio o godz. 19:40 i 20:40 będzie możliwe po skierowaniu do ruchu dodatkowych obiegów taboru (co w szczycie popołudniowym pozwoli również wyeliminować pozostające jeszcze sporadyczne odstępy co 15 min.). W nowym rozkładzie jazdy wdrażanym od 11.12.2016 w pierwszej kolejności w ramach skierowanego jednego dodatkowego obiegu taboru w dni powszednie przewoźnik zadecydował o poprawie oferty dla odjazdów z Warszawy w godz. 20-22 dla najbardziej obciążonych szlaków linii WKD.
  10. Przewoźnik prezentuje stanowisko, że nowy rozkład jazdy obowiązujący od dnia 11.12.2016 jest rozkładem stanowiącym pierwszy z kilku etapów modyfikacji oferty przewozowej i zdaje sobie sprawę, że może nie w pełni odpowiadać oczekiwaniom wszystkich pasażerów, zależnie od miejsca zamieszkania lub miejsca rozpoczęcia podróży.
  11. W ciągu 2017 roku planowane jest sukcesywne zwiększanie liczby kierowanych do ruchu składów, co pozwoli uzupełnić istniejące jeszcze punktowe niedobory w całokształcie oferty przewozowej, jak również przygotować się do prawdopodobnego znaczącego wzrostu liczby podróżnych w związku z planowanymi przez innych zarządców infrastruktury pracami modernizacyjnymi na równoległych do WKD liniach kolejowych.
  12. W ramach nowego rozkładu jazdy z uwagi na znaczące różnice w godzinach odjazdów pociągów z poszczególnych stacji oraz odmienna częstotliwość pomiędzy rozkładem jazdy dla dnia powszedniego oraz sobót, niedziel i świąt zadecydowano o rozdzieleniu sposobu prezentacji danych dla poszczególnych dni poprzez wprowadzenie odrębnych tabel.
  13. W następujących dniach (wchodzących w skład tzw. wydłużonych weekendów) przyjęto organizację ruchu jak w dni powszednie: 02.05.2017 (wtorek), 16.06.2017 (piątek), 14.08.2017 (poniedziałek).