Zaproszenie do ankiety

Aktualne zasady i ograniczenia związane z koronawirusem (aktualizacja od 26 czerwca) - szczegóły w AKTUALNOŚCIACH.

Zakończenie eksploatacji EZT serii EN94 - podsumowanie

Dzień 27.05.2016 r. (piątek) przeszedł do historii Warszawskiej Kolei Dojazdowej jako ostatni, w którym w regularnym ruchu pasażerskim znajdowały się elektryczne zespoły trakcyjne serii EN94 (typ 101Na) produkcji wrocławskiego PaFaWagu. Był to również ostatni dzień eksploatacji linii z wykorzystaniem systemu zasilania sieci trakcyjnej prądem stałym o napięciu 600V. Od dnia 28.05.2016 r. nastąpiła zmiana napięcia zasilania w sieci trakcyjnej z 600V na 3000V, w związku z czym dalsza eksploatacja elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN94, przystosowanych wyłącznie do napięcia 600V była niemożliwa. Zostały one jednak zastąpione przez pojazdy najnowszej generacji – serii EN100 (typ 39WE) wyprodukowane przez firmę NEWAG S.A. z Nowego Sącza.

W dniu 27.05.2016 r. obowiązywał rozkład jazdy jak dla sobót, niedziel i świąt, niemniej jednak do 5 składów obsługujących linię WKD według organizacji przewidzianej dla wymienionych dni zostały skierowane 2 dodatkowe składy zestawione z elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN94, które obsłużyły łącznie 20 kursów według przygotowanego harmonogramu.

Do ruchu pasażerskiego skierowano dwa z trzech pozostających w eksploatacji składów. Pierwszy ze składów EN94: 17+34 wyruszył w trasę ze stacji Grodzisk Mazowiecki Radońska o godz. 5:48 jako pociąg nr 110 do stacji Warszawa Śródmieście WKD. Drugi ze składów EN94: 25+40 wyruszył ze stacji Grodzisk Mazowiecki Radońska o godz. 6:50 jako pociąg nr 116 również do stacji Warszawa Śródmieście WKD. Trzeci skład: 23+26 skierowano przejazdem służbowym do stacji Komorów do pełnienia funkcji składu rezerwowego.

W ciągu dnia kursujące składy EN94 zapewniły ostatnią okazję do wykonania pamiątkowych zdjęć lub filmów. W późnych godzinach popołudniowych nieuchronnie zaczął się zbliżać koniec 44-letniej służby tej serii pojazdów. Nie licząc prototypowego egzemplarza EN94-01, wyprodukowanego w 1968 r. i na przełomie lat 1968 i 1969 skierowanego do jazd testowych, pojazdy serii EN94 regularną eksploatację podjęły w ciągu 1972 r. Pierwszy ze składów realizujących przewozy w dniu 27.05.2016 r., 25+40 zjechał do Grodziska Mazowieckiego o godz. 18:34 jako pociąg nr 141. Skład rezerwowy 23+26 zjechał jako drugi o godz. 19:30.

Ostatni ze składów, 17+34 zgodnie z założonym harmonogramem wykonał ostatni w historii kurs na linii WKD obsługiwany przez elektryczne zespoły trakcyjne serii EN94. Był to pociąg nr 149 w relacji Warszawa Śródmieście WKD (odj. 19:05) – Grodzisk Mazowiecki Radońska (przyj. 20:04) – bezpłatny na podstawie specjalnego biletu okolicznościowego. Ostatni kurs cieszył się ogromną frekwencją na całej trasie przejazdu z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego. Nie zawiedli również licznie przybyli uczestnicy pożegnania serii EN94 na stacji Warszawa Śródmieście WKD, a w szczególności na stacji Grodzisk Mazowiecki Radońska, na którą skład 17+34 wjechał – jakżeby inaczej – punktualnie o godz. 20:04 przy dźwięku głośnej syreny.

Wszystkim uczestnikom przybyłym na pokład pojazdu w ramach jego ostatniego kursu, jak również przybyłym na stację Warszawa Śródmieście WKD, Grodzisk Mazowiecki Radońska, inne przystanki osobowe oraz pozostałe miejsca zlokalizowane wzdłuż trasy przejazdu serdecznie dziękujemy.

Zapraszamy do obejrzenia krótkiej fotorelacji z ostatniego dnia eksploatacji elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN94.