Zaproszenie do ankiety

Aktualne zasady i ograniczenia związane z koronawirusem (aktualizacja od 26 czerwca) - szczegóły w AKTUALNOŚCIACH.

Nowy obiekt na kulturalnej mapie Mazowsza!

Kulturalna mapa Mazowsza wzbogaciła się o nowy obiekt! „Basen Artystyczny” to nowa scena Warszawskiej Opery Kameralnej, który uroczyście otwarto po wykonaniu gruntownej przebudowy. Wydarzenie zostało połączone z obchodami 20-lecia Samorządu Województwa Mazowieckiego. W uroczystości wziął udział Zarząd Warszawskiej Kolei Dojazdowej.

Inwestycja została zrealizowana przy udziale środków z budżetu Samorządu Województwa Mazowieckiego, który wsparł wspomnianą placówkę kultury kwotą blisko 6 mln zł. Dzięki tym środkom Warszawska Opera Kameralna zyskała dodatkowe miejsce, w którym będzie możliwe prezentowanie szerszego spectrum swojego repertuaru. Planuje się organizację wydarzeń artystycznych zarówno dla dzieci, jak i dorosłych, pozwalających nie tylko zrozumieć operę, ale umożliwiających jej przybliżenie znacznie szerszemu gronu odbiorców.

Kompleksowa modernizacja obiektu, który jest zlokalizowany w budynku dawnego basenu przy ul. Konopnickiej 6 w Warszawie, trwała przeszło 2 lata, została ukończona u schyłku 2018 roku i poza robotami ogólnobudowlanymi wnętrza i elewacji, objęła również zakup, dostawę i montaż niezbędnego wyposażenia technicznego, w tym w szczególności instalację kompletnej technologii scenicznej. Dzięki zrealizowanej inwestycji szerszy dostęp do instytucji kultury zyskają również podróżni i mieszkańcy terenów położonych wzdłuż linii WKD – siedziba „Basenu Artystycznego” mieści się nieopodal placu Trzech Krzyży, skąd od stacji Warszawa Śródmieście WKD dzielą je zaledwie trzy przystanki komunikacji miejskiej organizowanej w ramach Warszawskiego Transportu Publicznego.

Otwarcie „Basenu Artystycznego” jako nowej sceny Warszawskiej Opery Kameralnej połączono z uroczystością obchodów 20-lecia Samorządu Województwa Mazowieckiego. Na zaproszenie prowadzącej uroczystość Alicji Węgorzewskiej-Whiskerd, dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej, przybyli przedstawiciele zarządu województwa: marszałek Adam Struzik, wicemarszałek Wiesław Raboszuk oraz członkinie zarządu Elżbieta Lanc i Janina Ewa Orzełowska. Przewodniczący Sejmiku Województwa Mazowieckiego poprzednich kadencji – Piotr Fogler (w latach 2002–2006) i Robert Soszyński (w latach 2006–2010) wspomnieli początki swojej pracy w administracji publicznej oraz opowiedzieli zebranym gościom, wśród których znaleźli się również Prezes i Członkowie Zarządu Warszawskiej Kolei Dojazdowej, o najważniejszych momentach i sukcesach w funkcjonowaniu mazowieckiego samorządu na przestrzeni minionych 20 lat.

Przewozy pasażerskie na linii WKD w 2018 roku

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. w ciągu 2018 roku przewiozła 8 599 773 pasażerów, co jest rezultatem wyższym o blisko 11 % w stosunku do 2017 roku. Dzięki temu spółka odnotowała najlepszy wynik przewozowy w swojej historii jako podmiot prowadzący od 2001 roku samodzielną działalność gospodarczą. Równocześnie po raz pierwszy liczba pasażerów w ciągu danego roku kalendarzowego przekroczyła 8 milionów.

Tak dobre, rekordowe wyniki przewozowe, osiągnięte na linii WKD w 2018 roku, niewątpliwie przejdą do historii spółki. Jest to niezmiernie dobry rezultat, którego zapowiedź mieliśmy okazję zaobserwować już w początkowych dniach grudnia ubiegłego roku – komentuje Michał Panfil, Prezes Zarządu Warszawskiej Kolei Dojazdowej.

Spodziewając się historycznego sukcesu spółka postanowiła wyłonić spośród swoich podróżnych statystycznego, 8-milionowego pasażera. Rekord padł w środę, 12 grudnia, gdy w kasie biletowej na stacji Podkowa Leśna Główna taki pasażer został zidentyfikowany. Ostateczny wynik przewozowy mógł zostać podbity w górę, gdyż do końca roku kalendarzowego pozostawały wówczas jeszcze dwa tygodnie.

Na osiągnięty rezultat największy wpływ miał okres początkowych 9 miesięcy 2018 roku. W miesiącach od stycznia do września spółka odnotowała znaczący wzrost liczby przewiezionych pasażerów w stosunku do analogicznego okresu w 2017 roku. Jednym z głównych uwarunkowań mających wpływ na wynik w tym okresie był prowadzony przez spółkę PKP PLK S.A. remont infrastruktury kolejowej na linii nr 447 na odcinku Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki, podczas którego część pasażerów korzystających zazwyczaj z przejazdów na tej linii, postanowiło przesiąść się do pociągów WKD.

W miesiącach od czerwca do sierpnia 2018 roku część odnotowanej tendencji wzrostowej była również efektem prowadzonych w ciągu analogicznego okresu 2017 roku prac w obszarze modernizowanej infrastruktury kolejowej (kompleksowa naprawa toru na szlaku od Komorowa do Podkowy Leśnej oraz modernizacja mostu na tym szlaku), które wymagały pewnego ograniczenia oferty przewozów pociągami poprzez wprowadzenie specjalnej organizacji ruchu z zastąpieniem wybranych kursów pociągów przez kolejową komunikację autobusową. Rozkład jazdy pociągów WKD w miesiącach wakacyjnych 2018 roku z uwagi na zakończone uprzednio zadania nie wiązał się z jakimikolwiek ograniczeniami. Możliwe było zatem odzyskanie pasażerów okresowo przejętych przez innych przewoźników i operatorów.

Rozkład jazdy pociągów w ramach oferty przewozowej WKD przez cały ubiegły rok nie podlegał żadnym zmianom (te wprowadzono z końcem grudnia pod kątem rozbudowy oferty na rok 2019), zachowując swoje mocne strony, takie jak wysoka częstotliowość i regularność odjazdów z poszczególnych stacji i przystanków osobowych. Stabilna oferta przewozowa w połączeniu z wysoką punktualnością i niezawodnością kursowania pociągów WKD (według danych publikowanych przez Urząd Transportu Kolejowego za 9 miesięcy 2018 roku spółka WKD była najpunktualniejszym przewoźnikiem pasażerskim w kraju, osiągając wskaźniki na poziomie ok. 99,5%) również w zdecydowanym stopniu przyczyniła się do osiągniętego rezultatu w przewozach pasażerskich. Potwierdzają to ostatnie miesiące 2018 roku, w ciągu których nie nastąpił znaczny odpływ podróżnych na wspomnianą, równoległą linię kolejową nr 447 po zakończeniu zasadniczych prac remontowych, a przewozy ukształtowały na niemal niezmienionym poziomie względem 2017 roku. Spółce udało się zatem w ciągu ubiegłego roku pozyskać liczne grono nowych, stałych podróżnych.

Oferta przewozowa WKD to nie tylko cykliczny rozkład jazdy, charakteryzujący się wyprawianiem pociągów w poszczególnych relacjach w równych taktach oraz powtarzalnych przedziałach czasowych po upływie każdej godziny, ale także nowe propozycje taryfowe i biletowe kierowane do poszczególnych grup podróżnych. W ciągu 2018 roku spółka wprowadziła bezpłatny przewóz roweru w weekendy i święta, zniosła ograniczenia czasowe dla preferencyjnych przejazdów dla seniorów oraz wdrożyła nowe zasady podróżowania w ramach biletów miejskich na obszarze miast: Podkowy Leśnej i Pruszkowa.

– W imieniu spółki Warszawska Kolej Dojazdowa chciałbym serdecznie podziękować wszystkim pasażerom, zarówno tym stałym, korzystającym z naszych usług codziennie, jak i tym okazjonalnym, za dokonany wybór oraz okazane zaufanie, które przełożyły się na wspólnie osiągnięty historyczny sukces – podsumował Prezes Zarządu WKD, Michał Panfil.

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. serdecznie dziękując za regularne korzystanie z oferowanych usług życzy wszystkim dalszych szybkich, punktualnych i bezpiecznych podróży pociągami WKD. Bez Państwa taki wynik nie byłby możliwy do osiągnięcia!

Zobacz grafikę: liczba przewiezionych pasażerów WKD w roku 2018 w porównaniu z rokiem 2017:

Zobacz grafikę: liczba przewiezionych pasażerów WKD w latach 2009-2018:

Zimowe warsztaty edukacyjne: Czy przejąć berło może jedynie następca tronu?

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. za pośrednictwem funkcjonującej przy siedzibie spółki Izby Tradycji EKD/WKD, współuczestniczy w projekcie edukacyjno-populazytorskim, związanym z propagowaniem i dystrybucją informacji o historycznych i współczesnych uwarunkowaniach działalności kolei. Projekt został przewidziany do realizacji w okresie zimowych ferii szkolnych, które na terenie województwa mazowieckiego będą trwały od 28 stycznia do 8 lutego br. Celem przedsięwzięcia, nad którym bezpośredni nadzór sprawuje Stacja Muzeum w Warszawie, jest wspólne zorganizowanie czasu wolnego dla zainteresowanych grup dzieci i młodzieży szkolnej.

Zimowe warsztaty edukacyjne pn. „Czy przejąć berło może jedynie następca tronu?” to specjalna oferta spędzenia wolnego czasu dla dzieci i młodzieży w czasie ferii szkolnych. W trakcie zajęć warsztatowych zorganizowanych przez Stację Muzeum i Warszawską Kolej Dojazdową będzie okazja dowiedzieć się, zgodnie z tytułem przewodnim, czy berło może przejąć jedynie następca tronu, a może jeszcze ktoś inny? Co to jest berło kolejowe? Czy berło kolejowe było bądź jest symbolem władzy? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań związanych z historią oraz teraźniejszością kolei, jak również możliwość zwiedzenia z przewodnikiem sal wystawowych ze zbiorami muzealnymi czekają na uczestników warsztatów.

Warsztaty w ramach zimowych ferii szkolnych będą się odbywać w Izbie Tradycji EKD/WKD w Grodzisku Mazowieckim oraz w Stacji Muzeum (dawne Muzeum Kolejnictwa) w Warszawie, w ściśle określonych terminach, dla grup zorganizowanych, na podstawie uprzedniej rezerwacji, według następującego harmonogramu:

>> w Izbie Tradycji EKD/WKD na terenie siedziby Spółki WKD w Grodzisku Mazowieckim, przy ul. Stefana Batorego 23 (wejście od strony peronu nr 1 stacji „Grodzisk Mazowiecki Radońska”)

w środy w godz. 10:00-11:30 i 12:00-13:30

Ceny biletów:

  1. normalny 3,00 zł
  2. ulgowy 1,50 zł
  3. opiekunowie grup zorganizowanych (powyżej 10 os.) wstęp bezpłatny

>> w siedzibie Stacji Muzeum, przy ul. Towarowej 3 w Warszawie

w poniedziałki, wtorki, czwartki i piątki w godz. 10:00-11:30 i 12:00-13:30

Ceny biletów:

  1. normalny 12,00 zł
  2. ulgowy 6,00 zł
  3. opiekunowie grup zorganizowanych (powyżej 10 os.) wstęp bezpłatny

Rezerwacje i zapisy grup dla każdego z określonych terminów w zakresie poszczególnych placówek prowadzi Stacja Muzeum – Dział Naukowo-Popularyzatorski, w porozumieniu z Izbą Tradycji EKD/WKD.

Uwzględniając terminy otwarcia Izby Tradycji EKD/WKD w Grodzisku Mazowieckim, warsztaty w ramach zimowych ferii szkolnych odbędą się w środy: 30 stycznia i 6 lutego 2019 roku.

>> Zobacz szczegółowe informacje w sprawie warsztatów oraz rezerwacji na stronie Stacji Muzeum

Serdecznie zapraszamy!


>> Zobacz plakat informujący o wydarzeniu - format JPG:

>> Zobacz plakat informujący o wydarzeniu - format GIF

>> Zobacz plakat informujący o wydarzeniu - format PDF

Rusza akcja pn. „Imię dla wiewiórki WKD”

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. chciałaby zaprosić  do zabawy, która ma na celu znalezienie imienia dla naszej maskotki. Dzięki Państwa głosom stała się nią wiewiórka - zwinna i szybka jak Wukadka.

W związku z powyższym, od dnia 14.01 do 14.02.2019 r. na stronie internetowej www.wkd.com.pl będzie zamieszczona ankieta z pytaniem „Jakie imię nadasz wiewiórce WKD?”.

Regulamin losowania nagród rzeczowych wśród osób biorących udział w ankiecie internetowej pn. „Imię dla wiewiórki WKD” zamieszczonej na stronie internetowej www.wkd.com.pl

zdjecie wiew

Zapraszamy do zabawy z WKD i do wypełniania ankiety.

BEZPŁATNY PRZEWÓZ PSA W WEEKENDY I ŚWIĘTA

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. informuje, iż od dnia 1 stycznia 2019r.

  • w weekendy (tj. sobotę i niedzielę)
  • w święta (dni ustawowo wolne od pracy oraz dni dodatkowe ustalone w rozkładzie jazdy pociągów WKD)

pasażer posiadający ważny bilet na przejazd pociągiem WKD, będzie mógł przewieźć w pociągu psa, bez konieczności zakupu biletu na jego przewóz.

Bezpłatny przewóz psa, nie więcej niż jednego bez względu na wielkość – pod opieką dorosłego podróżnego, jest dozwolony pod warunkiem, że:

1) podróżny posiada aktualne świadectwo szczepienia psa,

2) pies nie zachowuje się agresywnie i nie zakłóca spokoju,

3) pies jest trzymany na smyczy i ma założony kaganiec, z wyjątkiem psa asystującego osoby niepełnosprawnej z tym, że pies powinien być wyposażony w uprząż, a osoba niepełnosprawna powinna posiadać certyfikat potwierdzający status psa asystującego.

W dni robocze (tj. od poniedziałku do piątku) przewóz psa odbywa się odpłatnie, zgodnie z Regulaminem Przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez spółkę Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o.

W 2018 roku „Wukadka” przewiozła ponad 8 milionów pasażerów!

Wyniki przewozowe osiągnięte na linii WKD w 2018 roku przejdą do historii spółki! Po raz pierwszy bowiem od momentu rozpoczęcia samodzielnej działalności gospodarczej przez WKD ponad 17 lat temu, liczba pasażerów w ciągu danego roku kalendarzowego przekroczyła 8 milionów. To niezmiernie dobry rezultat, biorąc pod uwagę, że do końca bieżącego, rekordowego roku pozostały jeszcze niespełna dwa tygodnie.

Warszawska Kolej Dojazdowa spodziewając się, iż ten historyczny sukces dla spółki nastąpi z początkiem grudnia br., postanowiła wyłonić i uhonorować spośród podróżnych statystycznego, 8-milionowego pasażera. Rekord padł w środę, 12 grudnia w kasie biletowej na stacji Podkowa Leśna Główna – 8-milionowym pasażerem licząc od początku 2018 roku została Pani Wioletta z Podkowy Leśnej, nabywająca właśnie bilet na przejazd pociągiem WKD. Kasjerka poinformowała pasażerkę o historycznym fakcie i wystawiła zaproszenie do odbioru okolicznościowej nagrody.

Wręczenie okolicznościowego dyplomu z gratulacjami oraz nagrody w postaci imiennego biletu kwartalnego na przejazdy wszystkimi pociągami na całej linii WKD odbyło się w siedzibie spółki w Grodzisku Mazowieckim.

– Chciałbym Pani Wioletcie serdecznie pogratulować wyłonienia jako 8. milionowego pasażera w historii samorządowej spółki WKD w 2018 roku. Dziękujemy za regularne korzystanie z naszych usług oraz życzymy dalszych szybkich, punktualnych i bezpiecznych podróży naszymi pociągami! – powiedział podczas wręczenia dyplomu i nagrody Michał Panfil, Prezes Zarządu Warszawskiej Kolei Dojazdowej.

Jak udało nam się dowiedzieć, Pani Wioletta jest stałym pasażerem „Wukadki” i korzysta z przejazdów kolejką w codziennych dojazdach do pracy.

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. serdecznie dziękuje również wszystkim pasażerom, zarówno tym stałym, korzystającym z oferowanych usług przewozowych codziennie, jak i tym okazjonalnym, za dokonany wybór oraz okazane zaufanie. Bez Państwa taki wynik nie byłby możliwy do osiągnięcia!

Podsumowanie spaceru śladem dawnej linii EKD/WKD w Grodzisku Mazowieckim

W minioną sobotę, 8 grudnia br., kilka minut po godz. 12:30 grono osób zainteresowanych historią Grodziska Mazowieckiego i jego okolic, w tym lokalną infrastrukturą transportu zbiorowego, wyruszyło na spacer dawnym przebiegiem linii EKD/WKD użytkowanym przez regularny ruch pasażerski w latach 1932-1966 na terenie Grodziska Mazowieckiego – od stacji kolejowej PKP do obecnej końcowej stacji WKD przy ul. Radońskiej.Wydarzenie zostało zorganizowane przy udziale spółki WKD przez środowiska skupiające pasjonatów oraz ekspertów z dziedziny kolejnictwa, z zakresu budowy oraz eksploatacji infrastruktury kolejowej, a także zagadnień urbanistyki i zagospodarowania przestrzennego w powiązaniu z transportem kolejowym. Merytorycznego wsparcia w przedsięwzięciu udzielili również przedstawiciele Grodziskiego Centrum Kultury.

Warto również podkreślić, że organizacja wydarzenia była również związana z dwiema istotnymi w historii EKD/WKD rocznicami przypadającymi w grudniu: 100. rocznicą powstania Zgrupowania Elektryfikacyjnego "Siła i Światło" S.A. (5 grudnia 1918 roku) - spółki zarządzającej Elektrycznymi Kolejami Dojazdowymi oraz elektrownią w Pruszkowie oraz 91. rocznicą uruchomienia przewozów na linii EKD pomiędzy Warszawą i Grodziskiem Mazowieckim (11 grudnia 1927 roku).

Spacer pn. „Śladami EKD w Grodzisku Mazowieckim” został poprowadzony nieistniejącym dziś przebiegiem linii EKD/WKD wzdłuż ulic: 11 Listopada, Sienkiewicza i Radońskiej – od budynku stacji kolejowej PKP przy ulicy 1 Maja, w rejonie którego zlokalizowany był końcowy przystanek kolejki EKD, do obecnej stacji końcowej WKD „Grodzisk Mazowiecki Radońska”, u zbiegu ulic: Radońskiej i Spokojnej.

Wydarzenie miało charakter otwarty i było dostępne dla wszystkich zainteresowanych osób, których w ustalone miejsce przybyło blisko 50. Organizatorzy przybliżyli zgromadzonym historyczne uwarunkowania związane z budową, eksploatacją, czy powodami likwidacji linii kolejowej wzdłuż ulicy 11 Listopada i Sienkiewicza. Nie zabrakło również ciekawostek związanych z mijanymi kolejno punktami na trasie. Spacer zakończył w udostępnionej tego dnia dla zwiedzających Izbie Tradycji EKD/WKD, zlokalizowanej w sąsiedztwie stacji „Grodzisk Mazowiecki Radońska”. Uczestnicy mieli możliwość zapoznania się ze zgromadzonymi w Izbie Tradycji eksponatami historycznymi, jak również mogli wejść na pokład wystawionego na sąsiadującym z budynkiem Izby torze angielskiego wagonu serii EN80, obsługującego „miejski” odcinek linii EKD/WKD przez wszystkie lata jego użytkowania.

Tło historyczne odcinka linii kolejowej EKD/WKD: Grodzisk Maz. WKD (PKP) – Grodzisk Maz. Radońska (Wozownia EKD/WKD):

Otwarta w dniu 11 grudnia 1927 roku nowa linia kolejowa od zbiegu ulic Nowogrodzkiej z Marszałkowską w Warszawie po ul. Radońską w Grodzisku Mazowieckim zarządzana przez prywatny podmiot – Elektryczne Koleje Dojazdowe S.A. (EKD), od samego początku spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem mieszkańców i pozytywnymi głosami w codziennej prasie – mimo niewielkiej liczby pociągów.

Warunkiem uzyskania licencji na budowę nowego połączenia było jego wytrasowanie w odległości nie mniejszej niż 2 km od państwowej linii PKP. Słabo zaludnione tereny, nie licząc rozbudowującej się Podkowy Leśnej, Pruszkowa, Grodziska Mazowieckiego oraz małych osad: Komorowa i Tworek, nie mogły w krótkim czasie zapewnić dostatecznej ilości pasażerów. Pomimo licznych zmian rozkładu jazdy i stopniowego zwiększania częstotliwości kursowania pociągów, linia kolejowa jako przedsięwzięcie w całości zbudowane i zarządzane przez prywatnego operatora nie przynosiła spodziewanych przychodów. W związku z tym Spółka Akcyjna EKD rozpoczęła starania o zmianę koncepcji swojego funkcjonowania, szczególnie w zakresie warunku odległości minimum 2 km od linii PKP. Licząc na wzrost przewozów zaproponowano budowę odgałęzienia do Włoch i Milanówka oraz przedłużenie trasy przez miasto Grodzisk Mazowiecki od końcowego przystanku przy ul. Radońskiej do Dworca PKP. Usilne zabiegi w Ministerstwie Komunikacji okazały się skuteczne. Zbyt wolno wzrastająca liczba pasażerów i związana z tym wielkość osiąganych przychodów rodziły uzasadnione obawy przejęcia linii EKD przez Państwo.

Dla poprawienia sytuacji finansowej Zgrupowanie Elektryfikacyjne „Siła i Światło” S.A. – właściciel EKD S.A., musiało zabiegać o dodatkowe kredyty. Po pertraktacjach otrzymano zapewnienie o udzieleniu pożyczki, gwarantowanej przez państwo polskie. Ponadto część środków pozyskano na drodze podwyższenia kapitału zakładowego w ramach emisji nowych akcji EKD S.A., które objęło belgijskie Towarzystwo Akcyjne „Sobelpol” z Brukseli.

Dodatkowe środki finansowe po zbudowaniu odgałęzienia do podwarszawskich wówczas Włoch umożliwiły na realizację drugiego etapu w postaci odcinka miejskiego na terenie Grodziska Mazowieckiego: od dotychczasowej stacji końcowej „Radońska” do Dworca PKP ulicami: Radońską, Sienkiewicza i 11 Listopada. Do budowy przystąpiono natychmiast po ukończeniu w lipcu 1932 roku odcinka do Włoch. Otwarcie połączenia nastąpiło 8 listopada 1932 roku, kiedy o godz. 12:35 wyruszył w ok. dwukilometrową trasę pierwszy pociąg. Na nowym odcinku zlokalizowano 3 przystanki pośrednie.

Na nowym, jednotorowym odcinku linii EKD na terenie Grodziska Mazowieckiego zlokalizowano 3 przystanki pośrednie: ul. 11 Listopada róg Przechodniej (obecnie Żwirki i Wigury); plac Marszałka Piłsudskiego (obecnie plac Wolności) oraz ul. Radońska róg Sienkiewicza. W odróżnieniu od zasadniczej linii na odcinku tym nie została zbudowana sygnalizacja świetlna. Dla zapewnienia bezpieczeństwa ruchu pociągów zastosowano tzw. „berło” – mosiężną tabliczkę, którą musiał mieć każdy pociąg wjeżdżający na odcinek (na odcinku tym mógł znajdować się tylko jeden pociąg). „Berło” otrzymywał od dyżurnego ruchu każdy maszynista pociągu mijającego stację „Grodzisk Mazowiecki Radońska”.

Początkowo szyny ułożono systemem kolejowym, na ostrych łukach zabezpieczone specjalnymi odbojnicami, przeciwdziałającymi wykolejeniom. Po wojnie podczas przebudowy nawierzchni m.in. ul. 11 Listopada, na części odcinka miejskiego w Grodzisku Mazowieckim zastosowano szyny żłobkowe.

Pełniąc rolę tramwaju miejskiego, pociągi EKD znacząco ułatwiły mieszkańcom Grodziska Mazowieckiego komunikację w obrębie miasta, jak również komunikację z Warszawą i innymi miastami w okolicy. Uruchomienie nowego odcinka, na którym wprowadzono odrębną taryfę „miejską” wraz ze stopniowym rozwojem miejscowości położonych wzdłuż linii wpłynęło na szybszy wzrost liczby pasażerów, a co za tym idzie zwiększenie wpływów.

Tabela – Liczba przewiezionych pasażerów oraz praca taboru w latach 1927-1934

Rok

Liczba przejechanych km

Liczba przewiezionych pasażerów

1927

38 729

brak danych

1928

512 638

1 160 000

1929

615 616

1 250 000

1930

774 895

1 340 000

1931

803 043

1 650 000

1932

802 093

1 700 000

1933

892 005

1 811 649

1934

1 069 929

2 685 669

 

Po II wojnie światowej liczbę przystanków pośrednich pomiędzy stacją „Grodzisk Mazowiecki Radońska” i stacją PKP zredukowano z trzech do jednego (pozostał jedynie przystanek zlokalizowany w rejonie obecnego placu Wolności, zwany wówczas jako „Grodzisk Maz. Rynek”). W latach 60. XX w. w miarę systematycznego wzrostu ruchu samochodowego pociągom WKD (po zmianie nazwy EKD w 1951) coraz trudniej było poruszać się po ścisłym centrum miasta. W celu „poprawiania bezpieczeństwa ruchu drogowego na przecięciu z kolejowym” w 1966 roku podjęto decyzję o zamknięciu dla pociągów odcinka od ul. Radońskiej do stacji PKP. Jednym z powodów mogło być poważne zderzenie pociągu WKD z autobusem PKS w rejonie skrzyżowania ulic: Montwiłła i Sienkiewicza, w którym rannych zostało blisko 60 osób. Ostatnie elementy torowiska przetrwały nie niepokojone do początku lat 90. XX w. kiedy przeprowadzono gruntowną modernizację ul. 11 Listopada, przeznaczając ją wyłącznie dla ruchu pieszego.

Likwidacja odgałęzień linii WKD w latach 1966-1972 (poza Grodziskiem Mazowieckim dodatkowo do osiedla Włochy w 1971 roku oraz na terenie Milanówka w 1972 roku) miała na celu według założeń ówczesnych decydentów usprawnienie i unowocześnienie ruchu na zasadniczych relacjach do Grodziska Mazowieckiego i Milanówka. Zrezygnowano z dowożenia pasażerów pociągami WKD w miejsca, do których docierała tzw. „duża” kolej czy do których znacznie wygodniej mogły dojechać autobusy komunikacji miejskiej.

Zobacz galerię zdjęć ze spaceru oraz materiały związane:

Maskotka dla WKD

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. dziękuje wszystkim, którzy wzięli udział w ankiecie internetowej pn. „Maskotka dla WKD”. Zainteresowanie naszą akcją było bardzo duże. W ankiecie wzięło udział 730 osób. Zaproponowane zostało liczne grono zwierzątek, jednak największą liczbę głosów zdobyła wiewiórka - zwinna i szybka jak wukadka.

Prototyp maskotki WKD został już opracowany. W chwili obecnej trwają jeszcze drobne prace kosmetyczne nad ostatecznym wyglądem naszej wiewiórki.

 wiewiorka

Po dostarczeniu do siedziby Spółki do Grodziska Mazowieckiego wykonanych maskotek, nasze sympatyczne wiewiórki trafią do 5 osób wylosowanych spośród biorących udział w zabawie pn. „Maskotka dla WKD”.

Wiewiórka będzie stanowić dodatkowy, przyjazny element umożliwiający promocję i identyfikację kolejki WKD. Będzie nam ona towarzyszyć w różnego rodzaju wydarzeniach i kampaniach organizowanych lub współorganizowanych przez Spółkę.

Mamy nadzieję, że polubicie Państwo naszą wiewiórkę!

AUDYT NADZORU

Pełnomocnik ds. Systemu Zarządzania Jakością informuje iż, w dniach 29 i 30.11.2018 r. został przeprowadzony audyt nadzoru w Warszawskiej Kolei Dojazdowej sp. z o.o. W trakcie audytu nie wykazano żadnych nieprawidłowości w dokumentacji systemowej obowiązującej w spółce.

W związku z powyższym Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. została zarekomendowana Komitetowi Technicznemu CSQ do utrzymania certyfikatu zgodności z normą ISO 9001:2015.

Nowa oferta dla mieszkańców Podkowy Leśnej! Bilet ,,SENIOR 65+’’ oraz bilet ,,DZIECI i MŁODZIEŻ’’ miasta Podkowa Leśna.

Warszawska Kolej Dojazdowa rozwija współpracę z lokalnymi samorządami i poszerza ofertę przewozową dla mieszkańców okolicznych osiedli. Tym razem zyskają mieszkańcy Podkowy Leśnej, którzy od 1 grudnia br. będą mogli skorzystać z nowej oferty WKD, przygotowanej we współpracy z Burmistrzem tego miasta, Panem Arturem Tusińskim.

Od dnia 1 grudnia 2018 roku wprowadzona zostaje nowa oferta przewozowa Bilet SENIOR 65+ oraz bilet DZIECI i MŁODZIEŻ dla mieszkańców miasta Podkowa Leśna – z ulgą handlową w cenie 0,00 zł. Nabycie biletu w ramach tej oferty uprawnia każdą osobę posiadającą Kartę Mieszkańca Podkowy Leśnej do jednorazowego przejazdu pociągami na linii WKD w tzw. „strefie miejskiej” na terenie miasta Podkowa Leśna, obejmującej stację i przystanki osobowe: Podkowa Leśna Zachodnia – Podkowa Leśna Główna – Podkowa Leśna Wschodnia.

Bilet w cenie 0,00 zł (nieodpłatnie) w ramach nowej oferty może nabyć każdy mieszkaniec miasta Podkowa Leśna, posiadający Kartę Mieszkańca Podkowy Leśnej. Bilet pozostaje ważny od momentu skasowania – w danym pociągu, tylko w obrębie miasta Podkowa Leśna. Bilet „SENIOR 65+ miasta Podkowa Leśna” może nabyć osoba, która ukończyła 65. rok życia i jest mieszkańcem miasta Podkowa Leśna, natomiast bilet „DZIECI i MŁODZIEŻ miasta Podkowa Leśna” mogą nabyć dzieci oraz młodzież ucząca się do 26. roku życia, które są mieszkańcami miasta Podkowa Leśna.

W dniu 30 listopada 2018 r. umowę w sprawie wprowadzenia nowej oferty przewozowej WKD dla mieszkańców miasta Podkowa Leśna podpisali: Michał Panfil – Prezes Zarządu WKD oraz Artur Tusiński – Burmistrz Miasta Podkowa Leśna.

Zawarta umowa stanowi istotny element rozbudowy oferty przewozowej WKD i wpisuje się w całokształt działań podejmowanych zarówno przez przewoźnika, jak i lokalne władze samorządowe, na rzecz rozwoju transportu zbiorowego na terenie aglomeracji warszawskiej. Warto przypomnieć, że od 1 lipca br. obowiązuje porozumienie o podobnym charakterze dla mieszkańców miasta Pruszkowa – powiedział Michał Panfil, Prezes Zarządu WKD.

Dążymy do wzrostu konkurencyjności kolei względem transportu indywidualnego, mając na uwadze zachęcenie mieszkańców Podkowy Leśnej do odbywania jak największej liczby podróży z wykorzystaniem pociągów WKD – także na krótkich relacjach wewnątrzmiejskich – podkreślił Artur Tusiński, Burmistrz miasta Podkowa Leśna.

Umowa została zawarta na okres 4 lat z możliwością przedłużenia.

Wdrażane działanie w szerszym ujęciu stanowi kolejny etap kompleksowej modernizacji systemu komunikacji transportu szynowego, stanowiącej jeden z kluczowych elementów Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego.

Bilety w ramach nowej oferty w początkowym okresie będą dostępne jedynie w kasach biletowych WKD. Przypominamy, że dokumentem uprawniającym do nabycia biletu „SENIOR 65+ miasta Podkowa Leśna” lub „DZIECI i MŁODZIEŻ miasta Podkowa Leśna” jest Karta Mieszkańca Podkowa Leśna.