Dla osób niepełnosprawnych
1. POMOC I WSPARCIE UDZIELANE OSOBOM NIEPEŁNOSPRAWNYM I OSOBOM O OGRANICZONEJ SPRAWNOŚCI RUCHOWEJ
Pracownicy WKD zobowiązani są do podejmowania wszelkich działań, w celu zapewnienia osobie z niepełnosprawnością lub osobie o ograniczonej sprawności ruchowej dostępu do swoich usług.
Informacje o dostępności do pociągów WKD, o udogodnieniach zastosowanych w pociągach WKD dla osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej sprawności ruchowej udzielane są pod numerem telefonu:
22 755 70 82 (informacja całodobowa)
Osobom z niepełnosprawnościami i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej podczas wsiadania/wysiadania do/z pociągu WKD zapewnia nieodpłatną pomoc. Warunkiem jest powiadomienie przewoźnika przez osobę potrzebującą pomocy o potrzebie udzielenia takiej pomocy przynajmniej na 24 godziny przed planowaną godziną odjazdu pociągu z danej stacji/przystanku.
Zgłoszenia o potrzebie udzielenia pomocy osobom z niepełnosprawnościami i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej przyjmowane są pod nr telefonu kontaktowego:
22 755 70 82 – dyspozytor (nr tel. czynny całodobowo)
22 755 47 60 – Wydział Marketingu i Sprzedaży Usług (czynny w godz. 7 – 15)
22 755 55 64 – Sekretariat (czynny w godz. 7 – 15)
Zgłaszający obowiązany jest podać:
- datę i godzinę przejazdu;
- relację przejazdu;
- czy osoba z niepełnosprawnością lub osoba o ograniczonej sprawności ruchowej posiada bilet na przejazd;
- imię i nazwisko oraz nr telefonu podróżnego lub dane kontaktowe osoby zgłaszającej, jeśli zgłoszenia nie dokonuje sam zainteresowany;
- rodzaj niepełnosprawności lub ograniczenia sprawności ruchowej podróżnego;
- czy osoba osoba z niepełnosprawnością lub osoba o ograniczonej sprawności ruchowej odbywa podróż sama;
- czy porusza się na wózku inwalidzkim, jeżeli tak, to na jakim (elektryczny, składany, ręczny) lub korzysta z jakiegoś sprzętu ortopedycznego (kule, chodzik itp.);
- inne istotne okoliczności zgłaszanego przejazdu, np. czy podróżny odbywa przejazd z psem, z bagażem ręcznym lub rowerem itp.
Zgłaszający informowany jest o godzinie i wyznaczonym miejscu, w którym podróżny powinien się stawić - nie wcześniej niż 60 minut i nie później niż 30 minut przed godziną odjazdu pociągu.
Jeśli nie dokonano powiadomienia zgodnie z w/w, np. pod wskazanym nr telefonu lub w przypadku braku możliwości wyznaczenia osoby do pomocy osobie z niepełnosprawnością lub o ograniczonej sprawności ruchowej, podejmowane są wszelkie możliwe działania, by osoby te mogły odbyć podróż.
Jeżeli udzielenie pomocy osobie z niepełnosprawnością lub o ograniczonej sprawności ruchowej nie jest możliwe ze względu na bariery architektoniczne lub brak personelu, bądź z przyczyn technicznych i organizacyjnych – wówczas osoba wyznaczona do pomocy, do której zgłosiła się osoba z niepełnosprawnościa lub osoba o ograniczonej sprawności ruchowej – informuje o najbliższej stacji odpowiednio dostosowanej, na której obecny jest personel udzielający takim osobom bezpośrednio pomocy.
2. SPRZEDAŻ BILETÓW W POCIĄGACH DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Niepełnosprawny podróżny, który z jakichkolwiek przyczyn nie nabył biletu w kasie biletowej,punkcie agencyjnym WKD automacie biletowym lub za pośrednictwem telefonu komórkowego, może zakupić bilet w pociągu u maszynisty wg taryfy z ulgą: 37%, 49%, 78%, 93% - bez opłaty dodatkowej
Ceny biletów wg taryfy ulgowej dla osób niepełnosprawnych:
Rodzaj ulgi | I strefa | II strefa | III strefa |
---|---|---|---|
taryfa ulgowa 37% | 2,30 zł | 3,00 zł | 4,40 zł |
taryfa ulgowa 49% | 1,85 zł | 2,45 zł | 3,60 zł |
taryfa ulgowa 78% | 0,80 zł | 1,00 zł | 1,50 zł |
taryfa ulgowa 93% | 0,25 zł | 0,34 zł | 0,49 zł |
Bilety ulgowe bez opłaty dodatkowej sprzedawane są przez maszynistę TYLKO osobom niepełnosprawnym, tj. osobom uprawnionym do ulgi ustawowej z tytułu inwalidztwa.
W przypadku ujawnienia w trakcie kontroli biletów:
- osoby niepełnosprawnej lub o ograniczonej sprawności ruchowej,
- niewidomej podróżującej bez przewodnika lub z psem przewodnikiem,
- poruszającej się na wózku inwalidzkim, odbywającej przejazd bez osoby towarzyszącej,
która nie posiada ważnego biletu na przejazd, odprawy tej osoby dokonuje się w trakcie kontroli, tj. kontroler wystawia wezwanie do zapłaty, a w uwagach zamieszcza zapis: „przejazd osoby o ograniczonej możliwości poruszania się”. Kontroler poucza pasażera, iż opłacenie opłaty taryfowej za przejazd w terminie 7 dni, będzie równoznaczne z umorzeniem sprawy. W przypadku nie uregulowania w/w należności w terminie 7 dni, przejazd taki będzie traktowany jako przejazd bez biletu.
3. INFORMACJA DLA OSÓB O OGRANICZONEJ MOBILNOŚCI I PERCEPCJI